Sunday, September 14, 2014

Percutian bajet ke Guilin, China - episode terakhir

Perghh..hampir setahun aku settlekan percutian ke Guilin ni..haha..sampai handphone yang Ada simpan note pasal Guilin pon dah rosak..so aku cerita apa yang aku masih ingat2 lupa la ye..

Berkayuh mencari bulan

Awal-awal pagi kami bertiga dah berkayuh..nasib dapat basikal free..jimat duit..basikal free pakej hotel tu..kami bertiga pon memulakan kayuhan..Tujuan kami adalah moon hill.. Jalan nak ke Moon Hill tu jauhh..kitorang ikut je signboard..buat macam tengah bersiar-siar kat kampung sendiri..jalan-jalan akhirnya sampai..tapi kitorang tengok dari luar je..sebab kitorang tak cukup fulus nak masuk..sumpah tak ingat berapa harga tiket nak masuk..yang aku ingat kitorang ambil gambar dari seberang jalan..bagi nampak Moon Hill.. Agak sadis bunyinya kat situ..lantak pi lah..haha..sepanjang perjalanan nak ke Moon Hill tu banyak tempat- tempat menarik yang boleh disinggah..dan pemandangan kat sana cukup mendamaikan..dikelilingi gunung ganang,,sungai..fuhhhh..tenang sangat..

Lepas dah tengok Moon Hill kitorang bergegas balik ke hotel..sebab dah janji dengan aunty tu nak pulangkan beskal dalam pukul 1 camtu..lagipon petang tu kitorang nak gerak balik ke bandar Guilin semula..dalam perjalanan balik tu,,kitorang tak berapa ingat jalan,,tanya-tanya orang jugaklah cam biasa..akhirnya sampailah kitorang kat satu penghujung jalan ni..sampailah satu jalan kat situ ada banyak orang berniaga..pastu kat situ ramai orang lalu naik beskal..mat saleh semua keluar masuk bawa basikal dari situ..dijadikan cerita..cik jollie nak terkucil..so,,dia pon pi cari toilet dalam tu..tak ingat entah macam mana,,atas cadangan sape..kitorang nak lalu jalan tu..mana tau ada short cut kan..lalu situ sambil rambang mata tengok kain tudung cantik-cantik,,baju comel- comel,,murah pon murah..rambang mata kau tiga sahabat ni..rasa tak nak balik plak..tapi sebab dah set time sebelum pukul satu mesti kena blah dari pasar yang mempokaikan ni,,kitorang pon gerak..kayuh punya kayuh,,tak lama lepas tu nampak signboard hotel,, makaihhh..memang dekat,,Speechless,,sedihless,,semualesss,,kalau dekat camtu mesti malam semalam dah berjimba kat west street,,tapi Tuhan punya kuasa,,Dia ada aturannya..

Dalam kul 2 camtu kami check out..mintak pak cik tu hantar ke stesen bas naik motor..nasib kami semua comel2,,pakcik tu angkut sekali 3 orang..jimat minyak motor dia..jimat duit kitorang.. Sampai kat stesen bas kami bergegas cari kaunter tiket..tapi malangnya..sampai turn kitorang je tiket dah habis..tapi nasib ada bas haram..naik bas tu je..ni pon berkat ada budak cina tu tolong kitorang..dia pon nak pergi Guilin..dalam bas tido je..dalam pukul berapa ntah sampai Guilin..pastu terus cari hotel yang cik cantik dah book..aku tak ingat nama hotel tu..yelah dah setahun kot..tapi hotel tu tepi Li River kalau tak silap..dan hotel tu perfect!!

Malam terakhir tu..kitorang jalan-jalan kat sekitar pasar malam..beli ole2 untuk orang kat malaysia..hihi..malam tu jugak kami makan dekat restoren halal yang selalu kitorang pergi tu..malam tu mak cik tu siap belanja ayam goreng satu pinggan penuh..perghh kenyang betul malam tu..pastu sampai kul berapa ntah..tak ingat jugak..hihi..sampai bilik terus kemas-kemas beg..pastu zzzzzz...

Esoknya pagi-pagi kami gerak balik..naik teksi,,hotel tu yang uruskan..berbaloi naik teksi..tapi maaf aku tak ingat berapa harganya..camtulah kesudahannya..

TAMMAT.

@tune® said...

bajet sungguh..smua bershare..hihih

EmpayarUtama said...

Hamboih memang dekat setahun mengembara kat sana. Tp kalau dpt share pics lagi best